Καρδιακή Συνοχή, Ένας Μοναδικός Τρόπος Χαλάρωσης

Η μέθοδος της καρδιακής συνοχής είναι μία μέθοδος υψηλής αποτελεσματικότητας για την επίτευξη βαθιάς χαλάρωσης αλλά και γενικότερης συναισθηματικής ισορροπίας.  Συνδυάζει στοιχεία από παραδοσιακές τεχνικές που χρησιμοποιούνται στη γιόγκα, την πρακτική της ενσυνειδητότητας, τον διαλογισμό και διάφορες ασκήσεις χαλάρωσης.

Όπως προτείνεται κι από την ονομασία, σκοπός της άσκησης αυτής είναι να επιτύχει συνοχή στον καρδιακό ρυθμό.Σε καταστάσεις  στρες, άγχους,κατάθλιψης ή θυμού, η μεταβλητότητα ανάμεσα στους διαδοχικούς καρδιακούς παλμούς γίνεται ακανόνιστη και δεν έχει εσωτερική δομή. Σε καταστάσεις ευεξίας, συμπόνιας ή ευγνωμοσύνης ο καρδιακός ρυθμός εναλλάσσεται ανάμεσα στην επιτάχυνση και επιβράδυνση με μεγαλύτερη ομοιομορφία, κανονικότητα και συνοχή. Η συνοχή στον καρδιακό ρυθμό επηρεάζει τον συναισθηματικό εγκέφαλο, ενισχύοντας τη σταθερότητα και προωθώντας το μήνυμα ότι όλα λειτουργούν σωστά στο σώμα μας. Ο συναισθηματικός εγκέφαλος αντιδρά σε αυτό το μήνυμα ενισχύοντας τη συνοχή στην καρδιά. Η συνοχή ανάμεσα στην καρδιά και τον συναισθηματικό εγκέφαλο σταθεροποιεί το αυτόνομο νευρικό σύστημα(συμπαθητικό και παρασυμπαθητικό). Όταν επιτύχουμε τον συντονισμό της καρδιάς, του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος σε αυτόν τον συμπαγή ρυθμό, μπορούμε να αντιμετωπίζουμε το στρες αποτελεσματικότερα και να πετυχαίνουμε συναισθηματική ισορροπία.

Η αποτελεσματικότητα της μεθόδου  της καρδιακής συνοχής έχει εξεταστεί από διάφορες έρευνες. Για παράδειγμα, ο Δρ. Luskin στο πανεπιστήμιο  Stanford δημιούργησε μία ομάδα από ανθρώπους οι οποίοι έπασχαν από σοβαρή καρδιακή ανεπάρκεια και οίδημα για να τους «μάθει» να χρησιμοποιούν τη μέθοδο. Όπως πολύ συχνά συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, τα σωματικά τους συμπτώματα όπως η δύσπνοια, η κούραση, το οίδημα συνδυάζονταν από άγχος και κατάθλιψη. Μετά από 6 εβδομάδες θεραπείας , η ομάδα που είχε μάθει να εφαρμόζει την καρδιακή συνοχή, είχε μειώσει το επίπεδο  στρες 22% και την κατάθλιψη 34%. Η φυσική κατάσταση των ασθενών σε αυτή την ομάδα  και συγκεκριμένα η ικανότητα τους να περπατάνε χωρίς να τους κόβεται η αναπνοή, είχε βελτιωθεί κατά 14%. Τα αποτελέσματα αυτά ήταν σε απόλυτη αντίθεση με την ομάδα ελέγχου στην οποία είχε χορηγηθεί συμβατική θεραπεία για καρδιακή ανεπάρκεια. Συγκριτικά με την αρχή της θεραπείας,όλα τα συμπτώματα τους είχαν χειροτερέψει.

Η καρδιακή συνοχή λοιπόν μπορεί να βοηθήσει όχι μόνο σε ψυχολογικό επίπεδο αλλά και στην ενίσχυση της σωματικής μας υγείας.

Για να εξασκήσεις  τον εαυτό σου στην καρδιακή συνοχή

 

  1. Παραμέρισε  τις προσωπικές σου ανησυχίες για λίγα λεπτά. Προσπάθησε να  κρατήσεις  σε αναμονή όλες τις ανησυχητικές σου σκέψεις και να δώσεις στην καρδιά και το μυαλό σου  τον χρόνο που χρειάζονται για να ανακτήσουν την ισορροπία και την οικειότητα τους.
  2. Πάρε δυο βαθιές,αργές αναπνοές.Προσήλωσε την προσοχή σου στην εισπνοή και την εκπνοή σου. Άφησε λίγο χρόνο ανάμεσα την τελευταία εκπνοή σου και την επόμενη εισπνοή αλλά μην πιέζεσαι, αφέσου απλώς να παρακολουθείς την αναπνοή σου καθώς εκείνη ξεδιπλώνεται φυσικά.
  3. Συγκέντρωσε την προσοχή σου στην περιοχή της καρδιάς 10-15 δευτερόλεπτα  αφού σταθεροποιηθεί η αναπνοή σου. Φαντάσου ότι αναπνέεις μέσω της καρδιάς σου και καθώς   αναπνέεις  αργά και βαθιά (αλλά χωρίς προσπάθεια) , οραματίσου-και πραγματικά νιώσε-κάθε εισπνοή και εκπνοή  να περνά μέσα από αυτό το κεντρικό σημείο του σώματος σου. Φαντάσου ότι κάθε εισπνοή οξυγόνου θρέφει το σώμα σου και κάθε εκπνοή απομακρύνει ο,τι δεν χρειάζεται. Φαντάσου την αργή και απαλή κίνηση της εισπνοής και της εκπνοής που λούζουν το σώμα σε αυτόν τον εξαγνιστικό και ανακουφιστικό αέρα. Φαντάσου ότι βοηθάς το σώμα σου να αξιοποιήσει το δώρο της προσοχής και της φροντίδας που δέχεται από σένα. Μπορείς να φανταστείς την καρδιά σου σαν ένα παιδί μέσα σε χλιαρό νερό να επιπλέει και να διασκεδάζει ελεύθερα, με το δικό του ρυθμό και χωρίς κανένα περιορισμό.  Ζήτα της μόνο να είναι ο ευατός της, όπως ένα αγαπημένο παιδάκι που παίζει.
  4. Πρόσεξε την αίσθηση της ζεστασιάς που αρχίζει να αναπτύσσεται στο στήθος σου και ενίσχυσε την με την αναπνοή και τις σκέψεις σου. Αυτή η αίσθηση είναι δειλή στην αρχή και αναπτύσσεται σταδιακά. Μετά από χρόνια συναισθηματικής κακοποίησης, η καρδιά είναι σαν ένα ζώο που ξυπνά από νάρκη. Ένας τρόπος για να ενθαρρύνουμε την καρδιά είναι να επικεντρωθούμε σε συναισθήματα αναγνώρισης και ευγνωμοσύνης και να τ’ αφήσουμε να πλημμυρήσουν  το στήθος μας. Η καρδιά είναι εξαιρετικά ευαίσθητη στην ευγνωμοσύνη,τα συναισθήματα αγάπης, είτε αυτή είναι αγάπη για έναν άλλο άνθρωπο, ένα ζώο ή ακόμα και για τη φύση/σύμπαν. Ίσως λοιπόν μπορείς να φέρεις το συναίσθημα αυτό σκεπτόμενος το πρόσωπο ενός παιδιού ή του σκύλου σου. Ίσως να προτιμάς να φέρεις στο μυαλό σου ένα γαλήνιο τοπίο της φύσης. Κατά τη διάρκεια αυτής της άσκησης, ίσως να παρατηρήσεις ένα ελαφρό χαμόγελο να προβάλλει στα χείλη σου. Αυτό είναι σημάδι ότι έχεις επιτύχει τη «συνοχή». Άλλα σημάδια είναι η αίσθηση ελαφρότητας ή ζεστασιάς στο στήθος σου.

Πηγή :  Servan-Schreiber D. (2004). Healing without Freud or Prozac: Natural Approaches to Curing Stress, Anxiety and Depression. London: Rodale International


Διαβάστε επίσης:

Αγχώδεις Διαταραχές:Αντιμετωπίζοντας Τις Κρίσεις Πανικού

Πώς να Φέρεις τη Δύναμη της Ενσυνειδητότητας στη Ζωή Σου

Κατάθλιψη:Πώς να βελτιώσεις τη διάθεση σου

Άνδρες και Κατάθλιψη: Βγαίνοντας Από Τον Φαύλο Κύκλο

Πώς Να Ξεπεράσεις Τον Φόβο Της Αβεβαιότητας

Check Also

Κατανοώντας τον τρόπο που σχετιζόμαστε με τους άλλους: πώς μπορεί να μας επηρεάσει το παρελθόν

Κατανοώντας Τις Σχέσεις Μας: Πώς Μπορεί Να Μας Επηρεάσει Το Παρελθόν

Το παρελθόν μας – όλα εκείνα τα πράγματα που κουβαλάμε από αυτό -επαναλαμβάνεται μέσα από ...